2026. augusztus 11., kedd

Hiteles tájékoztatás, közösségformáló vélemények

Marosvásárhely

A kávéivás nem növeli a szívritmuszavar kockázatát

  • 2015-09-30 13:47:02

  • MTI

A mérsékelt kávéivás nem növeli a szívritmuszavar leggyakoribb formájának kockázatát, a két dolog között nincs összefüggés – állapította meg egy nagylétszámú, hosszú távú svéd kutatás.

A mérsékelt kávéivás nem növeli a szívritmuszavar leggyakoribb formájának kockázatát, a két dolog között nincs összefüggés – állapította meg egy nagylétszámú, hosszú távú svéd kutatás.
A tudósok, akik kutatásukhoz négy korábbi tanulmány metaanalízisét is elvégezték, majdnem 250 ezer embert vontak be vizsgálatukba – számolt be a phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál a BMC Medicine orvosi szaklapban megjelent tanulmányról.
A mérsékelt kávéfogyasztás csökkenti a szívkoszorúér-betegségek és a szélütés kockázatát. Az atriális (pitvar-) fibrilláció (AF), a szívritmuszavar leggyakoribb formája – amely szabálytalan, gyakran túl gyors szívverést okozó zavar – és a koffeinfogyasztás közötti kapcsolat azonban nem volt egyértelmű. Korábban úgy vélték, a sok kávé növeli az AF koc-kázatát.
„Nem találtunk kapcsolatot a sok kávé fogyasztása és az AF esélyének növekedése között, tehát aki szereti a kávét, nyugodtan ihatja, ha nem esik túlzásokba, nem kockáztatja a pitvarfibrillációt” – mondta Susanna Larsson, a svéd Karolinska Intézet munkatársa, a tanulmány vezető szerzője.
A kutatók 41 881 férfi és 34 594 nő adatait vizsgálták meg, a kutatás 1997-ben kezdődött. A résztvevők beszámoltak kávéfogyasztási szokásaikról, átlagosan mindkét nem képviselői napi három csésze kávét ittak. Tizenkét éven át követték őket.
Ez idő alatt a férfiak közül 4311-nél, a nők közül 2730-nál alakult ki AF. Az elemzés azt mutatta, hogy még a legtöbb kávét fogyasztók esetében sem volt összefüggés a kávémennyiség és a szívritmuszavar között.
A kapcsolat hiányát erősítette meg négy korábbi tanulmány adatainak metaelemzése. Az első kutatással együtt 248 910 ember adataival dolgoztak, közülük 10 406-nál alakult ki AF.
Bár a tudósok figyelembe vették az AF kockázatát növelő tényezőket, a kutatás más korlátaira maguk hívták fel a figyelmet: a kávéfogyasztási adatok a résztvevők önbevallásán alapultak, és minden elemzett tanulmány Svédországban vagy az Egyesült Államokban készült, ezért az eredmények nem általánosíthatók.

Hogy vinné el a fekete mentő! 34 perccel korábban

A Citadin Prest lesz az építő 34 perccel korábban

Erről jut eszembe 34 perccel korábban

Rollernagyi 34 perccel korábban

Közönségszolgálat 34 perccel korábban

Rigmány rejtett ékköve 34 perccel korábban

Újabb áldozata van a Marosnak 34 perccel korábban

Hírek, rendezvények 34 perccel korábban

4keréken 34 perccel korábban

A csend kolostora 3 héttel korábban

Ahol a múlt ma is otthon van 2 héttel korábban

Díszbe öltözött a város 2 héttel korábban

Ákosfalva 2 héttel korábban

Enikő receptjei 3 héttel korábban

Ez a weboldal sütiket használ

A jobb szolgáltatás nyújtásának érdekében sütiket használunk. Az oldal jobb felhasználása érdekében kérjük, fogadja el a sütiket. További információ itt: Adatvédelmi tájékoztató